مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1402/01/20 11:42

هدف‌گذاری سالانه در چهار گام

گیس گلابتونی‌ها در پایان هر سال، اهداف سالانه سال بعد را می‌نویسند. اگر هنوز هدف‌های امسال را تعیین نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید و سپس دست‌به‌کار نوشتن اهداف سالانه شوید.

 

این مقاله به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد:

  • هدف‌گذاری یعنی چه؟ و هدف چیست؟
  • چرا لازم است هدف‌گذاری کنید؟
  • چرا لازم است هدف‌های خود را مکتوب کنید؟
  • چرا بیشتر افراد اهداف مکتوب ندارند؟
  • چهار گام نوشتن اهداف سالانه چیست؟

 

هدف‌گذاری یعنی چه؟ و هدف چیست؟

بعضی افراد می‌گویند ما هیچ هدفی نداریم. این افراد نمی‌دانند «هدف» یعنی چه. هدف به زبان ساده یعنی "چی دلت می خواد؟» دلت می خواد چی به زندگی‌ات اضافه بشه؟ دلت می خواد با چه آدم‌هایی ارتباط برقرار کنی؟ دلت می خواد چه تجربه‌های جدیدی کسب کنی؟ دلت می خواد چه چیزهایی از زندگی‌ات حذف بشه؟ دلت میخاد چه آدم‌هایی از زندگی‌ات خارج بشوند؟ در حال حاضر چه شرایط ناخوشایندی را داری تجربه می‌کنی و دلت می‌خواهد دیگر در این شرایط نباشی؟ وقتی بدانید هدف‌گذاری یعنی نوشتن خواسته‌های دلتان، دیگر کار دشوار و سختی به نظر نمی‌آید.

 

چرا لازم است هدف‌گذاری کنید؟

ذهن انسان به‌گونه‌ای طراحی‌شده که برای فعال بودن و شاداب بودن به «هدف» نیاز دارد. برای مثال اگر بدانید آخر هفته مهمانی جالبی دعوت شده‌اید، با شور و اشتیاق روزهای هفته را طی می‌کنید: چی بپوشم؟ کفشم چی باشه؟ چطوری آرایش کنم؟ موهامو چطوری درست کنم؟ کادو چی ببرم؟ ولی اگر آخر هفته برنامه خاصی نداشته باشید، هیجانی هم ندارید. همه روزهای هفته مثل یکدیگر هستند و شما از کسالت دهان‌دره می‌کشید.

هرچه هدف بزرگ‌تر باشد و تأثیر مثبت بیشتری در زندگی شما و اطرافیانتان داشته باشد، شما سرحال‌تر و پرشورتر خواهید بود. بدون هدف، شما مثل قایقی سرگردان در اقیانوس تاریک زندگی هستید. در کتاب آلیس در سرزمین عجایب، آلیس از گربه‌ای می‌پرسد: از کدام طرف بروم؟

گربه: کجا می‌خواهی بروی؟

آلیس: نمی‌دانم.

گربه: پس مهم نیست از کدام طرف بروی. از هر طرف که می‌خواهی برو! فقط برو و برو و برو! و مطمئن باش که زیاد راه بروی!

افرادی که هدف ندارند، مثل آلیس در سرزمین عجایب، گم شده‌اند.

 

چرا لازم است هدف‌های خود را مکتوب کنید؟

حالا که متوجه شدید چرا لازم است هدف داشته باشید، ممکن است بپرسید چرا باید اهدافم را بنویسم؟

وقتی می‌نویسید، هماهنگی دست شما و مغز شما باعث می‌شود، اهداف عمیق‌تر در ذهنتان حک شوند. بعلاوه پرش افکار نخواهید داشت. هندی‌ها ذهن انسان را مثل میمونی شیطان می‌دانند که مرتب از این درخت به آن‌یکی می‌پرد. حتم دارم برایتان پیش آمده که داشتید درباره الف فکر می‌کردید و چند دقیقه بعد متوجه شدید دارید درباره صاد فکر می‌کنید. از خود می‌پرسید چه شد که یاد صاد افتادم؟ و نمی‌دانید چطور از این فکر به آن‌یکی و از آن‌یکی به یکی دیگر کشیده شده‌اید و به‌طورکلی سررشته افکار از دستتان در رفته است.

اهدافتان را به‌صورت نوشته داشته باشید تا بتوانید مرتب آن‌ها را بخوانید و پیشرفت خود را بسنجید.

 

چرا بیشتر افراد اهداف مکتوب ندارند؟

در طول ده سال اخیر که هدف‌گذاری را تدریس کرده‌ام، دلایل متعددی برای نداشتن هدف‌های مکتوب به گوشم خورده است:

  • بعضی افراد نمی‌دانند لازم است هدف‌گذاری کنند. درباره مبحثی به نام هدف‌گذاری هرگز نشنیده‌اند. هیچ جای تعجبی ندارد، چون متأسفانه در مدارس و دانشگاه‌های ما چیزی درباره هدف‌گذاری تدریس نمی‌شود. این دسته افراد، وقتی بفهمند هدف‌گذاری اولین پله موفقیت و رشد است، حتماً هدف‌گذاری خواهند کرد.
  • بعضی افراد اهدافی در ذهن دارند، ولی آن‌ها را نمی‌نویسند. در بالا توضیح دادم چرا لازم است اهداف به‌صورت مکتوب باشد.
  • بعضی افراد هدف‌گذاری می‌کنند، ولی به هدفشان نمی‌رسند. نومید می‌شوند و دست از هدف‌گذاری برمی‌دارند. این دوستان باید بدانند هدف‌گذاری نوشتن چند تا خواسته نیست. هدف‌گذاری یک علم است و باید به شیوه علمی انجام شود. بعلاوه نوشتن اهداف کافی نیست. باید برای رسیدن به هدف، برنامه‌ریزی و اقدام کنید. فیلم راز باعث شده مردم تصور کنند با نوشتن و تجسم خواسته‌شان و بدون هیچ اقدامی، به طرزی معجزه‌آسا، خواسته‌های دلشان برآورده می‌شود. اصلاً این‌طور نیست! پس از هدف‌گذاری، باید برنامه‌ریزی و اقدام کنید.

 

چهار گام نوشتن اهداف سالانه چیست؟

امیدوارم تا اینجا توانسته باشم شما را قانع کنم که لازم است هدف‌گذاری کنید. اگر این‌طور است، پیشنهاد می‌کنم بقیه مقاله را بخوانید تا بیاموزید چگونه در چهار گام، اهداف سالانه خود را بنویسید.

 

گام اول- در پایان هر سال، آن سال را بررسی کنید و از خود این سؤالات را بپرسید و پاسخ آن‌ها را بنویسید:

چه دستاوردهایی داشتم؟

چه خوشی‌هایی داشتم؟

وضعیت مالی‌ام چطور بود؟

وضعیت سلامتی‌ام چطور بود؟

چه مطلب جدیدی یاد گرفتم؟

چه تجربه جدیدی کسب کردم؟

چه‌کارهایی را می‌شد بهتر انجام بدهم؟ (به‌عبارت‌دیگر چه اشتباهاتی مرتکب شدم؟ وقتی به‌جای نوشتن کلمه «اشتباه» که بار منفی دارد و سرزنش خود به بار می‌آورد، با جمله زیبای «چه‌کارهایی را می‌شد بهتر انجام بدهم؟» از خود سؤال می‌کنم، نه‌تنها اشتباهم را مرور می‌کنم، بلکه درباره راه‌حلش هم فکر می‌کنم، بدون سرزنش خود. کلام ما معجزه می‌کند. اگر کلام ما مثبت باشد، به ما نیرو و قدرت می‌دهد)

این کار باعث می‌شود خوشی‌ها، تجربه‌ها و درس‌های سال گذشته را به خاطر بیاورید و سرشار از انرژی مثبت شوید. به‌این‌ترتیب برای هدف‌گذاری سال آینده آماده گردید.

 

گام دوم- ده هدف برای 12 ماه آینده تعیین کنید.

از خود بپرسید: دلت می خواد چی به زندگی‌ات اضافه بشه؟ دلت می خواد با چه آدم‌هایی ارتباط برقرار کنی؟ دلت می خواد چه تجربه‌های جدیدی کسب کنی؟ دلت می خواد چه چیزهایی از زندگی‌ات حذف بشه؟ دلت میخاد چه آدم‌هایی از زندگی‌ات خارج بشوند؟ در حال حاضر چه شرایط ناخوشایندی را داری تجربه می‌کنی و دلت می‌خواهد دیگر در این شرایط نباشی؟ و پاسخ‌ها را بنویسید.

 

گام سوم- دو تا هدف مهم خود را انتخاب کنید.

از میان ده هدف، دو هدف را انتخاب کنید که از همه مهم‌تر است و تأثیر بزرگ‌تری روی زندگی‌تان دارد.

توجه داشته باشید این دو هدف معقول و قابل‌دسترسی باشند. برای مثال اگر شخصی الآن بیکار است و هیچ پس‌اندازی ندارد و هیچ ایده میلیون دلاری ندارد، اگر هدف بگذارد تا پایان سال پنج میلیارد تومان درآمد می‌سازد، هدفی نامعقول تعیین کرده است.

به‌علاوه دو هدف باید هم‌راستا باشند. مثال می‌زنم تا منظورم را بهتر برسانم. اگر خانمی تصمیم بگیرد باردار شود و درعین‌حال کسب‌وکاری جدید راه بیندازد، دو هدف او هم‌راستا نیستند. برای یک بارداری سالم و بدون عارضه لازم است خانم در آرامش باشد و استرس نداشته باشد و بتواند به‌اندازه کافی استراحت کند. درحالی‌که راه انداختن یک کسب‌وکار جدید همراه است با استرس و کار فراوان و بدو بدو. اگر شما این دو هدف را هم‌زمان تعیین کنید، دست‌کم در یکی از موارد شکست سختی خواهید خورد.

 

گام چهارم- چرخ زندگی‌تان را رسم کنید.

در این مرحله لازم است زندگی‌تان را دستکم از هشت جهت بررسی کنید:

  1. وضعیت سلامتی
  2. وضعیت شغلی
  3. وضعیت مالی
  4. وضعیت رابطه صمیمانه با همسر یا پارتنر
  5. وضعیت ارتباط اجتماعی با افراد خانواده و دوستان
  6. وضعیت تفریح
  7. وضعیت معنوی
  8. وضعیت رشد شخصی

 

به هر مورد از صفر تا صد نمره بدهید. صفر یعنی نارضایتی مطلق و صد یعنی رضایت کامل. به کمک عکس زیر، چرخ زندگی خود را رسم کنید.

چرخ زندگی شما چگونه است؟ متعادل است یا از تعادل خارج شده است؟ آیا افراط‌ و تفریط دارید؟ هر جا که افراط کرده‌اید، مطمئن باشید دستکم در یک زمینه دیگر بشدت کوتاهی کرده‌اید. به نظر شما برای متعادل شدن چرخ زندگی لازم است امسال چه اهدافی تعیین کنید؟ آیا این اهداف ضروری، همان دو هدف اصلی شماست؟ اگر نیست، پیشنهاد می‌کنم دو هدف اصلی امسال را تغییر بدهید. یادتان باشد شما هدف‌گذاری می‌کنید تا زندگی بهتر و متعادل‌تری داشته باشید، پس به چرخ زندگی اهمیت بدهید.

با طی کردن این چهار گام، شما یک لیست ده‌تایی هدف برای 12 ماه آینده دارید که دو تا از مهم‌ترین‌هایش را انتخاب کرده‌اید. سؤال‌های بعدی که مطرح می‌شود این‌هاست:

  • چگونه برای اهدافم برنامه‌ریزی کنم؟
  • چگونه انگیزه کافی برای اقدام کردن در خود به وجود بیاورم؟
  • چگونه انگیزه‌ام را حفظ کنم و وسط راه دست از تلاش برندارم؟

 

جواب این سؤالات بسیار مهم است و من به‌صورت مفصل در «هدف‌گذاری برای آدم‌های باهوش» به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ام. اگر هنوز این آموزش را تهیه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم همین الآن سفارش بدهید.

«هدف‌گذاری برای آدم‌های باهوش» با انواع مشابه خود چه تفاوتی دارد؟ «هدف‌گذاری برای آدم‌های باهوش» به صورتی تهیه‌شده که انگار یک مربی کنار شما نشسته و قدم‌به‌قدم شما را هدایت می‌کند. درحالی‌که انواع مشابه، فقط کلیات را بیان می‌کنند. «هدف‌گذاری برای آدم‌های باهوش» به‌صورت فایل صوتی است و یک دفترچه تمرین دارد. شما هم‌زمان با گوش دادن به فایل‌های صوتی، دفترچه تمرین را تکمیل می‌کنید و به‌این‌ترتیب در پایان فایل‌های صوتی، اهداف سالانه شما، برنامه‌های رسیدن به اهداف نوشته شده است، بعلاوه انگیزه قوی برای اقدام دارید، انگیزه‌ای که کمرنگ نخواهد شد.

 

«هدف‌گذاری برای آدم‌های باهوش» یک دی‌وی‌دی است و برای شما پست می‌شود، ولی اگر مایل هستید آن را به‌صورت دانلودی دریافت کنید، برای شما لینک دانلود خواهم فرستاد. در هنگام سفارش، در بخش یادداشت لطفاً بنویسید که مایل هستید «هدف‌گذاری برای آدم‌های باهوش» را به‌صورت دانلودی دریافت کنید. در ضمن هزینه پستی برای شما رایگان است.

 

 

 ​لینک دسترسی به هدف‌گذاری برای آدمای باهوش

 

 

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

معصومه

ممنون از شما برای این پست خوبتون که مطالب خوبی را برایم یاداوری کرد.
آیا دو هدف ۱-انجام تمرینات مدیریت خشم و ۲-درمان یک مشکل جسمی که نیازمند تمرینات ذهنی و ورزشی خاص هست، با هم هم راستا هستند؟
ممنون میشم راهنمایی کنید که در مورد موارد ۵ و ۶ و ۷ چه ایتم هایی رو در نظر بگیریم که نمره بدیم
سپاسقلب

پاسخ
گیس گلابتون

بله هم راستا هستن.
چقدر از میزان و کیفیت رابطه با افراد خانواده و دوستان رضایت دارید؟ چقدر از کیفیت وضعیت معنوی (ارتباط با خدا) رضایت دارید؟ چقدر از میزان تفریحات فردی و جمعی تان رضایت دارید؟

پاسخ
Ninakiani

سلام عزیزم. منظورتون از رشد شخصی چیه؟ یعنی دانش وآگاهی ویاد گرفتن اسکیل؟

پاسخ
گیس گلابتون

هرکاری که در جهت ارتقای خودتون باشه: مشاوره با مربی رشد فردی یا روانشناس، آموختن زبان جدید، ارتقای مهارت های شغلی و و و

پاسخ
مینو

با سلام به گیس گلابتون عزیز
مطالبتون به ایمیلم نمیاد چکار کنم؟
من مادری شاغل هستم که یک فرزند سه ساله دارم، لطفا راهنماییم کنید که کجا میتونم مطالب مربوط به فرزند پروری را پیدا کنم؟ آیا خودتون این مطالب رو ارائه نمیدید؟
بچه ام رو پیش مادر شوهرم میذارم که اخلاقش زیاد هم خوب نیست و بچه ام همش گریه میکنه. مهدکودک هم میترسم بذارم. اگه مهد بذارم باید صبحها ساعت 5 بیدار بشه و مشکلات دیگه. لطفا راهنمایی کنید. نمیدونم از کی بپرسم

پاسخ
گیس گلابتون

ممنونم. اگه قبلا ایمیلها براتون میومد و حالا نمیاد، لطفا یک ایمیل به این آدرس بفرستین: info@gisgolabetoon.ir و مشکل رو بنویسین تا بررسی کنم.
من چند تا مقاله برای فرزندپروری دارم. زیاد نیست. در بخش "همسرداری" شنیدم دکتر هولاکویی مطالب خوبی برای فرزندپروری دارند. اگه از من میپرسین بچه رو بذارین مهدکودک، با وجود دردسر و سختی چون نتیجه ش بهتر از موندن پیش مادربزرگه.

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet